Aby skompensować rozszerzalność cieplna zaworów, konstrukcją silnika ma szczelinę w dolnej części trzonka zaworu i kamerą rozrządu. Jeśli ten luz będzie powyżej normy, zawór będzie w pełni otwarty, jeśli jest poniżej normy – zawór zostanie całkowicie zamknięty.
Trzeba
- – zestaw samochodowy narzędzia;
- – лезвийные trzpienie pomiarowe;
- – klucz z grzechotką wału korbowego.
Instrukcja
1
Regulację ciepła luzów między wahaczy i zaworami przeprowadzać na zimnym silniku ЗМЗ-402. Przy tym śruby głowicy i słupków osi коромысел powinny być dokręcone z odpowiednim wysiłkiem. Zdejmij obudowę filtra powietrza i gaźnika. Odłączyć przewód odprowadzania картерных gazów. Odłączyć przewód podciśnienia regulatora czujnika-rozdzielacza zapłonu.
2
Zdejmij pokrywę коромысел zaworów (pokrywę głowicy), odkręcając 6 śruby jej mocowania. Tłok pierwszego cylindra ustaw górny martwy punkt (GMP) suwu sprężania. Do tego obrócić wał korbowy, aż trzecia etykieta jego koła pasowego nie совместится z oznaczeniem na pokrywie przekładni. Obrót wału korbowego przeprowadzić za pomocą specjalnego klucza, zainstalowanej na jego grzechotką.
3
Upewnij się, że zawory ssące i wydechowe w tej pozycji całkowicie zamknięte, a dźwigienek zaworów swobodnie obracać. Sprawdź sondą luz między коромыслом i zaworem. Wielkość luzu dla wszystkich zaworów dolotowych musi być 0,4-0,45 mm. Wielkość luzu dla zaworów wydechowych pierwszego i czwartego cylindra musi być 0,35-0,4 mm, do drugiego i trzeciego cylindra 0,4-0,45 mm. Przy normalnym przerwie bagnet powinien wchodzić w otwór z niewielkim oporem.
4
Jeśli wartość ciepła luzu wymaga regulacji, należy odkręcić nakrętkę na śrubie regulacyjnej za pomocą odpowiedniego klucza. Przy tym drugim kluczem przytrzymać śrubę regulacyjną przed samoczynnym przekręcania. Luz dostosuj powolny obrót śruby regulacyjnej z jednoczesnym ciągłym nadzorem wielkości szczeliny. Po zakończeniu, dokręć śrubę nakrętką kontrującą. Przy tym znowu przytrzymaj go kluczem od przypadkowego przesunięcia. Ponownie sprawdź luz. W taki sam sposób wyregulować luz innego zawór pierwszego cylindra.
5
Obrócić wał korbowy silnika o 180 stopni i wykonaj regulację luzów zaworów na pierwszym cylindrze, przy użyciu wyżej wspomniany algorytm działania. Następnie obrócić wał korbowy o kolejne 180 stopni i wyregulować luzy zaworów czwartego cylindra. Po tym ponownie obrócić wał korbowy o 180 stopni i wyregulować luzy zaworów trzeciego cylindra.
Kategoria:
Naprawa i serwis