Jak nauczyć składać sylaby

Z sytuacją, kiedy dziecko bardzo szybko uczy się liter, ale potem nie może zrozumieć, co z nimi zrobić, w obliczu wielu rodziców. Wyjaśnić, w jaki sposób z liter okazuje się najpierw sylaby, a potem i słowo, nie zawsze udaje się od razu. Ale można to zrobić, nie czekając, aż dziecko pójdzie do szkoły i zacznie odstawać od rówieśników.

Jak nauczyć składać sylaby

Trzeba

  • – kostki z literami;
  • – разрезная abc;
  • – plastelina;
  • – komputer z edytorem tekstu i naśladowcą głosu;
  • – album do rysowania;
  • – flamastry lub kredki.

Instrukcja

1
Wyjaśnij dziecku, jakie dźwięki są w rosyjskiej mowy. Powiedz, co odróżnia samogłoski od spółgłosek. Samogłoski można wyciągnąć i śpiewać, spółgłoski wymawia się krótko, rozciągać ich nie można, ale mogą być dźwięczne i bezdźwięczne, шипящими i свистящими. Jeśli zajęcia odbywać się w formie zabawy, dziecko bardzo szybko wszystko zapamięta, że wąż syczy „ćśśś”, i ten заву nazywa шипящим, a wspaniały Słowik-Rozbójnik wydaje syczący dźwięk „z-z-z”.
2
Naucz przedszkolaka być i malować modele słów. To też można zrobić w formie gry. Na przykład, poproś go, aby wymyślić szyfr, który jest zrozumiały tylko dla ciebie. Wskazać samogłoski jednym umownym symbolem, a spółgłoski — innym. Potem będzie można oznaczyć w modelach twarde i miękkie spółgłoski, sizzling, gwizdy i inne.
3
Pokaż dziecku, jak jedną i tą samą literą czasami oznaczone są różne dźwięki. Na przykład, dźwięczne spółgłoski na końcu wyrazu lub przed głuchy może оглушаться, zamiast tej samogłoski, że napisana, słychać inna. Niektóre spółgłoski podczas czytania w ogóle nie słychać, że „ukrywa się” wśród innych.
4
Zacznij uczyć dziecko składać sylaby, które rozpoczynają się od samogłoski. Wybierz takie, które mają intuicyjny mu sens. Wybierz odpowiednie zdjęcia i podpisać się pod nimi żądaną sylaby. Na przykład, dziecko zjada kaszkę i mówi „am”. Cyrkowa piesek będzie skakać przez obręcz, a trener przy tym mówi: „up!”. Można liter w sylabach pisać nie obok, a w pewnej odległości, i połączyć je łukiem. Zaproponuj swojemu uczniowi pociągnąć samogłoska i spędzić w tym czasie palcem po łuku, a następnie krótko wypowiedzieć spółgłoska.
5
Stopniowo przejść do innych typów sylab. Najpierw bierz te, które są zapisywane tylko dwoma literami – „mamo”, „tato”, „tu”, itp. Pokaż, co się stanie, jeśli do prostego sylabie dodać jeszcze jeden taki sam lub uzupełnić go jeszcze jednej litery. Z sylaby „pa” może być przyjazna dziecku słowo „tata”, a jeśli dodać literę „p”, to też będzie całe słowo, które czyta się jak „par”.
6
Niektóre uwagi wymaga sylaby, składające się z kilku spółgłosek. Nawet jeśli twój uczeń dość elegancko czyta już proste sylaby, może nie od razu dowiedzieć się, co dwa spółgłosek trzeba wypowiedzieć z rzędu. Poproś go, aby przeczytać litery osobno, a potem podziel się słowo tak, aby dziecku było jasne, z jakich fragmentów składa się. Na przykład w słowie „gracz” poproś najpierw przeczytać „g”, potem intuicyjny już sylaba „ra” i zakończyć czytanie znowu jedną literę „h”. Następnie pokaż inne opcje czytania – „gras-h” i „g-rach”. Podobnie postępuj, a z resztą nie bardzo znane młodemu czytelnikowi słowy.
7
Równolegle uczyć dziecko układać słowa z klocków, разрезной alfabetu. Można ulepić liter z plasteliny lub wyciąć z kolorowego papieru. Na пластилине można pokazać, że litery można zlepić ze sobą i powiedzieć oznaczone przez nich dźwięki płynnie. Słowa lepiej składać na ograniczonej płaszczyźnie. Na przykład, to może być długa deska. Pozwala ona przedszkolak uzyskać gotowy lepiej się skupić. Poproś dziecko umieścić litery w kolejności, w jakiej chce. Przeczytaj to, co udało mu się. Zmiennik to ćwiczenie z „listem na wzór”, czyli ze składaniem sylab i wyrazów z alfabetu.
8
Należy stosować programy komputerowe, na przykład symulator głosu. Wpisz nieskomplikowany tekst )(można na początku z kilku sylab) i uruchom symulator. Następnie poproś, aby wykonać tę samą procedurę do swojego ucznia. To ćwiczenie z pewnością wywoła u niego zainteresowanie, i będzie dążyć do tego, aby symulator czytałem coś sensownego.
9
Po tym, jak przedszkolak nauczy się czytać sylaby, pozostaje mu tylko do zrozumienia, że można przeczytać kilka sylab z rzędu. On już nawet to robił, gdy czytasz słowa z powtarzających się sylab. Wyjaśnij mu, że sylaby mogą być bardzo różne. Pokaż na przykładzie, jak można podzielić długie słowo na bardziej proste fragmenty. Ten etap nauki czytania dzieci zwykle pokonują dość szybko.
Porada
Gdy czytasz dziecku książkę, wsadź go obok siebie, aby on mógł nie tylko posłuchać, ale i zobaczyć, co jest napisane. Czytając coś znajomego, czasami ошибайтесь. Jeśli dziecko zrobi ci uwagi, poproś go, aby samemu przeczytać, jak trzeba. Nie karz, jeśli raz to się nie uda.

Staraj się rozwijać wszystkie rodzaje percepcji i pamięci. Oczywiście, jakiś jeden pozostanie wiodącym. Ale proces uczenia się idzie bardziej skutecznie, jeśli uczestniczą wszystkie analizatory. Dlatego mów do liter, które dziecko rzeźbi i wycina z papieru. Zaproponuj mu czasem rysować litery w powietrzu i wymawiać dźwięki, które one oznaczają.

logo
Article Categories:
Szkoły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *