Nowe umiejętności dziecka — uśmiech, czołganie, spacery — dostarczają rodzicom radość i wywołują prawdziwy podziw. Ale porównując swojego dziecka z innymi dziećmi, mama często огорчаются, że u koleżanki syn zaczął chodzić wcześniej, a u sąsiadów córka już mówi i wie nawet numery w roku. Czy zawsze takie porównania są uzasadnione? Przecież istnieją normy fizycznego i psychicznego rozwoju dzieci, i to właśnie na nich trzeba kierować przy określaniu poziomu rozwoju dziecka. Zaległości od tych norm, a nawet ich wyprzedzenie – wskaźniki odchylenia od normalnego rozwoju.
Trzeba
- – testy na ustalenie norm rozwoju dzieci;
- – karta medyczna dziecka.
Instrukcja
1
Obserwuj swoje dziecko. Krótko napisz, że on wie, co osiągnął do swojego wieku. Obserwacje można przymocować, rozbijając na części: rozwój mowy, procesy poznawcze, olej rozwój, samoobsługa. Na innej kartce napisz to, co, twoim zdaniem, maluch mógł opanować swojego wieku, ale w rzeczywistości nie potrafi.
2
Porównaj swoje obserwacje z przepisami rozwoju dzieci w tym wieku. Takie wskaźniki są najczęściej utrzymane są w postaci tabel. Każda tabela to praca, sporządzony przez zespół autorów na podstawie danych naukowych i długi nadzoru nad grupami dzieci. Każdy test jest wiarygodny, jeśli zdał licencję nie mniej niż na dwóch tysiącach ludzi.
3
Określ, czy u dziecka wyprzedzenie w rozwoju, z jakichkolwiek wskaźników. To może świadczyć o obecności dofinansowanie w określonej dziedzinie wiedzy lub o odrzuceniu w rozwoju. Talent objawia się na tle normalnego rozwoju dla wszystkich pozostałych wskaźników. Odchylenie można uznać za wysokie wyniki w jednej dziedzinie, i zaległości we wszystkich pozostałych. Na przykład, dziecko do 2 roku zaczyna czytać, ale nie wie, jak korzystać z puli, nie interesuje się zabawkami, nie wyraża pozytywne emocje podczas spotkania z rodzicami.
4
Przesuń eksperymenty wchłanianie dziećmi niezbędnych umiejętności zgodnie z wiekiem. Obserwacja nie zawsze daje dokładny obraz poziomu rozwoju, ponieważ przejaw pewnych umiejętności trzeba czekać kilka dni. Można specjalnie zorganizować działalność dziecka: „Pokaż nosek u lalki. A gdzie u Oli nosek?” – w porządku, do 2 lat dziecko bezbłędnie pokazuje jedną część ciała u siebie i u innych. Spis treści zadań eksperymentalnych można również znaleźć w tabelach norm rozwoju dzieci.
5
Przeanalizuj dane karty medycznej dziecka. Wzrost, waga, prędkość chorób – ważne diagnostyczne wskaźniki rozwoju w ogóle. Mały wzrost lub ogromny ciężar mogą być konsekwencją i genetycznych cech dziecka, ale ich dynamika wskaże, na ile skuteczne warunki stworzone w rodzinie dla prawidłowego rozwoju dziecka.
Należy zwrócić uwagę
Podczas przeprowadzania eksperymentów należy zwrócić uwagę na stan emocjonalny dziecka, jego chęć lub niechęć do wykonywania zadań. Od tego zależy wynik. Nie martw się, jeśli raz się nie udało, spróbuj później lub w inny dzień. Test jest obiektywny, jeśli występuje powtarzalność wyników.
Porada
Wybierz testy z wyraźnym zaznaczeniem w tytule ukierunkowania metody diagnostyczne badania. Na przykład, „Skala oceny rozumienia mowy”, „Etapy rozwoju komunikacji i mowy dzieci w wieku od urodzenia do trzech lat”, „Rozwijanie u dzieci umiejętności dużej motoryki”.
Kategoria:
Rozwój dziecka