Każdy pisarz, niezależnie od doświadczenia, przed rozpoczęciem nowej książki mimowolnie myśli o finansowym sukcesie jego pracy. Warunki literackiego rynku i wydawnicze ambicje dyktują twarde warunki, z którymi pisarz zmuszony pogodzić się, by jego książka była popularna wśród publiczności.
Trzeba
- – współrzędne wydawnictw, z uwzględnieniem rękopis;
- – analiza priorytetów, dotyczących publikacji;
- – statystyki sprzedaży współczesnej literatury według gatunku.
Instrukcja
1
Określ gatunek, w którym będzie napisana książka. Warto również określić grupy docelowej (wiek, wykształcenie, stan cywilny, przeciętne miesięczne dostatek), o pojemności i aktualnością.
2
Znajdź współrzędne wydawnictw (oficjalne strony www, adresy, telefony), zainteresowanych w toku rękopisów podobnych gatunków. Zrób listę potencjalnie lojalnych wydawnictw i szczegółowo zapoznaj się z ich priorytety. Zazwyczaj na stronie głównej każdego wydawnictwa można znaleźć tę informację, w której m.in. czytamy, w jakich pracach jest zainteresowany. Poznaj bestsellery ostatnich lat, które zostały wydane tych wydawców. Przeczytaj niektóre z tych książek i spróbuj zrozumieć, co autor mógł zainteresować najpierw wydawcy, a potem i czytelnika.
3
Poznaj bestsellery ostatnich lat w wybranym gatunku innych wydawnictw, preferowanie największym. Znajdź mocne strony książek, oryginalność i przydatność dla czytelnika. Warto porozmawiać z fanami literatury wybranego gatunku i poszczególnych badanych książkowych z serii. Czytelnicy lepiej wszelkich analityków opowiedzą o swoich uczuciach, od literatury współczesnej i oczekiwaniach, возлагаемых na nowych autorów.
4
Zbierz informacje i porządkowanie jej. Spróbuj zbudować nie tylko portret swojego czytelnika, ale i postaraj się uporządkować jego oczekiwania od zakupu książki: użyteczność, trafność (dla naukowej i naukowo-popularnej literatury), nieliniowość fabuły, wyjątkowość bohaterów i sekwencji zdarzeń (do literatury), itp. Na podstawie tych danych przystąpić do stworzenia koncepcji książki. Informacja ta będzie малоинтересна dla wydawnictwa – ona ma większe znaczenie dla samego autora, ponieważ będzie służyć jako punkt odniesienia w tworzeniu książki.
Kategoria:
Literatura