Skuteczny i dynamiczny rozwój firmy nie jest możliwe bez jasno określonej strategii. Perspektywy ruchu i podboju rynku powinny być planowane z uwzględnieniem czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Inteligentnie przygotowana koncepcja rozwoju przedsiębiorstwa pomoże uniknąć błędów i osiągnąć wysokiej pozycji na rynku.
Trzeba
- – analiza środowiska zewnętrznego;
- – SWOT-analiza.
Instrukcja
1
Przeanalizuj zewnętrznego środowiska przedsiębiorstwa. Ocenić sytuację polityczną w kraju, prognozy inwestycyjne, rozwój rynków giełdowych. Te czynniki są bardzo ważne przy budowaniu długoterminowych planów. Ponadto, jak można bardziej szczegółowo zapoznać się działania konkurencji. Przeanalizuj ich podstawowe kroki, pozycja na rynku, innowacyjną działalność, sukcesy, nagrody i spadki w pracy. Określ swoje miejsce wśród konkurencji.
2
Rozważ działalność własnej firmy w danym okresie sprawozdawczym. Do tego celu optymalnego SWOT-analiza, która pozwoli ocenić mocne i słabe strony, możliwości i zagrożenia. Rozszerz wyniki działalności gospodarczej z postawionymi wcześniej celami. Staraj się zrozumieć, co uniemożliwiło osiągnięcie pożądanych wyników lub, wręcz przeciwnie, pomogło zająć wiodącą pozycję na rynku.
3
Wymień optymalne wskaźniki, do których chcesz się zbliżyć do końca następnego okresu rozliczeniowego. Przy tym należy stawiać przed sobą odpowiednie cele, do realizacji których są pewne materialne i intelektualne zasoby. Włącz się w ten plan pożądanych wielkości sprzedaży lub świadczenia usług, pozycję na rynku, rozszerzenie zakresu działalności, sprawozdanie nowych terytoriów, wprowadzanie na rynek innowacyjnych produktów i ofert.
4
Ocenić zasoby, niezbędne do realizacji tej koncepcji w życie. Być może potrzebne są zmiany kadrowe, outsourcing nowych specjalistów, kredyty. Jeśli realizacja celów zbyt trudne, należy zmniejszyć pożądane wyniki.
5
Zastanów się metody, za pomocą których będziesz realizować koncepcję rozwoju. Należy rozważyć możliwość pozyskiwania specjalistów do przeprowadzenia dodatkowego szkolenia pracowników. Opracuj skuteczną kampanię reklamową. Stwórz program seminariów i szkoleń, w których będą uczestniczyć pracownicy.
6
Podziel otrzymaną strategię rozwoju na kilka mniejszych etapów. Rozprowadź obowiązki w ich realizacji między działami. Określ kontrolne terminy do oceny jak pośrednich i końcowych wyników.
Kategoria:
Zarządzanie przedsiębiorstwem