Jak sporządzić plan rozwoju sprzedaży
Z pracy działu sprzedaży zależy dobro całej organizacji. Bo im więcej towaru zostanie sprzedany, wyższy dochód firmy. Dlatego tak ważne jest, aby znaleźć właściwego menedżera, który będzie kierował tym działem i, oczywiście, będzie odpowiedni plan sprzedaży.
Trzeba
- Informacje o sprzedaży za poprzednie lata.
Instrukcja
1
Uzyskaj informacje na temat pracy działu za wszystkie poprzednie lata. Im większy będzie, tym łatwiej przygotować jej analiza. Narysuj wykres, na którym będą widoczne wszystkie wyniki na lata i miesiące. Oddzielnie napisz średni wolumen sprzedaży na każdy miesiąc minionych lat. Czyli trzeba będzie określić, ile średnio sprzedawano towaru za styczeń, luty, marzec i tak dalej.
2
Dowiedz się, z czym związane były zwiększania i zmniejszania wielkości sprzedaży wcześniej. To może być związane z sezonowości, czynnikiem ludzkim, kryzys, zwolnienia pracowników lub czegokolwiek innego. Wszystkie te czynniki trzeba będzie odbijać w planie rozwoju na przyszły miesiąc.
3
Przeanalizuj pracę działu. Sporządź charakterystykę na każdego pracownika. W niej opisać wykonaną pracę za miesiąc: ilość zimnych połączeń, spotkań, zawartych umów. Obliczyć, ile w przybliżeniu nowych umów będzie mógł zawrzeć w następnym okresie sprawozdawczym. Oblicz średni dla działu wskaźnik.
4
Pracuj z tym wskaźnikiem. Jeśli twój produkt jest sezonowość, to odejmij lub dodaj do niego wymagana ilość procent (można go wziąć z analizy poprzednich lat). Następnie oblicz, zyski, które przyniosą ci więźniowie umowy. Odejmij od tej kwoty około 25%. To będzie twoje ubezpieczenie na nieprzewidziane sytuacje. Jeśli ktoś z pracowników będzie w wakacje, to kwotę trzeba będzie zrobić jeszcze mniej.
5
Rozszerz plan sprzedaży z możliwościami firmy. W magazynie nie zawsze może być pożądaną ilość produktu. Dostawcy też mogą zakłócić twój precyzyjny plan. To wszystko trzeba brać pod uwagę i dodać do planu rozwoju.
6
Porozmawiaj z podwładnymi wynik. Może będą mogli dodać do niego coś jeszcze. Wpisz terminy realizacji. Podziel się wynik na tydzień, aby móc dostosować plan, jeśli coś pójdzie nie tak. Zatwierdzić plan rozwoju sprzedaży u kierownictwa.
Należy zwrócić uwagę
Nigdy nie podawaj instrukcji niedokończone wyniki. Poćwicz plan rozwoju sprzedaży jak najdokładniej.
Porada
Zawsze kontroluj pracę działu sprzedaży. Jeśli rzeczywiste kwoty nie będą pasować do kwot z planu, winny będziesz ty, a nie twoi podwładni.