Jak podłączyć stycznik
Stycznik nazywa się potężny przekaźnik, normalnie używane do łączenia trójfazowych silników elektrycznych. Niektóre z tych przekaźników, oprócz trzech siłowych par kontaktowych, mają pomocnicze, służące do zdalnej kontroli stanu i zamków.
Instrukcja
1
Zaciski stycznika, znajdujące się w pobliżu dna, należy użyć do podłączenia przewodów do likwidacji. Wcześniej upewnij się, że uzwojenie jest przeznaczony na to napięcie i ten rodzaj prądu (stały lub zmienny), w których będzie użytkowana. Nie pomyl te funkcje z parametrami obwodu, który контактору będzie dojeżdżać do pracy – są one do siebie nic wspólnego nie mają. Należy pamiętać, że na samym urządzeniu parametry cewki mogą być i nie są oznaczone, bo to wymienny element. W razie potrzeby zdemontować stycznik, przeczytaj parametry uzwojenia, a następnie zmontuj w odwrotnej kolejności. Jeśli cewka nie pasuje, można go zmienić na inny, ma inne cechy, ale te same wymiary. Zły wybór rodzaju prądu niebezpieczny dla cewki prawie w tym samym stopniu, co i złego wyboru napięcia.
2
Upewnij się, że stycznik jest sprawny – załącz na cewkę napięcie, i sedno wciągnięta. Weź omomierz i sprawdź, czy wszystkie dane kontaktowe grupy zamknięte. Sprawdź również, czy nie doszło zwarcie lub rozwarcie (w zależności od rodzaju urządzenia) niskoprądowych kontrolnych grup kontaktów. Po wyłączeniu zasilania cewki bądź ostrożny, nawet jeśli ona jest zasilany niskim napięciem – możliwy wzrost самоиндукции.
3
Podczas instalacji stycznika w schemat podłącz cewkę do obwodu sterowania, a następnie na trzy wejściowych zaciski podłączyć napięcie od indukcji automatu, a do trzech weekendy, znajdujących się po przeciwnej stronie, podłącz silnik elektryczny. Sposób połączenia uzwojenia (gwiazda lub trójkąt) powinien zależeć od napięcia zasilania. Upewnij się, że dane kontaktowe pary znajdują się tak, że podczas wciągania sedno każda z faz zostanie połączony z odpowiednim kontaktem silnika. Niskiego poboru mocy kontaktowe pary podłącz do obwodów kontroli. Jeśli potrzebna jest blokada zamków, to normalne разомкнутых par, która nie jest zaangażowana w obwodach kontroli, podłącz równolegle do przycisku zasilania, a w przerwie obwodu sterowania włącz przycisk wyciszania normalnie zamknięte styki.
4
Przyłożyć napięcie na schemat. Włączyć cewkę stycznika i silnik zacznie się obracać. Następnie wyłącz go, a jego prędkość spadnie. Wkrótce spadnie na tyle, że będzie można zauważyć, gdzie on się obraca. Jeśli okaże się, że kierunek wybrano nieprawidłowy, przy martwym autobusie łańcucha i całkowicie wyłączonym silniku należy zamienić miejscami dwie dowolne fazy, po czym powtórz sprawdzenie kierunku obrotów.
Należy zwrócić uwagę
Nie wolno pracować pod napięciem. Uważaj wybuchów самоиндукции, a także interakcji z ruchomymi częściami.