Jak odzyskać swój ulubiony produkt
Zwrócić produkt, który nie podszedł ci lub po prostu nie podoba — można, ale dość problematyczne. Sprzedawcy niechętnie realizują wymianę towaru lub zwróci pieniądze. W celu ochrony swoich praw skorzystaj z ustawa „O ochronie praw konsumentów”. On reguluje pracę sprzedawcy i prawa kupującego do zwrotu, wymiany i naprawy gwarancyjnej towaru.
Trzeba
- — paszport;
- — czek na towar;
- — wniosek o wymianę lub zwrot towaru;
- — wniosek w dwóch egzemplarzach.
Instrukcja
1
Istnieje wykaz towarów, w odniesieniu do których nie stosuje się roszczenie nabywcy o ich zwrocie lub wymianie. Nie możesz wymienić lub zwrócić, w przypadku braku wad, samochody, książki, środki higieny osobistej, kosmetyki i chemię gospodarczą, leki, skomplikowany sprzęt gospodarstwa domowego i elektronikę. Pełny wykaz jest określony w Uchwale Rządu Federacji Rosyjskiej z dnia 19 stycznia 1998 r. nr 55. Te kategorie towarów podlegają wymianie tylko w przypadku wykrycia wad w okresie gwarancyjnym do naprawy lub w ciągu 15 dni po zakupie.
2
Wszystkie inne towary, które nie znajdują się w powyższym wykazie, można oddać z powrotem do sklepu lub wymienić na inne. Na to masz 14 dni. Do wymiany towaru okaż paragon zakupu, bezpośrednio towar, swój paszport. W tym przypadku musi być zachowana fabryczne opakowanie i wygląd. Nie musi być wolny od wad i śladów użytkowania. W przypadku ich obecności sprzedawca może odmówić zwrotu.
3
Jeśli uważasz, że prawo jest po twojej stronie, a sprzedawca odmawia wymiany lub zwrotu towaru, możesz złożyć swoją skargę w formie pisemnej. Napisz ją w 2 egzemplarzach, w jednym z nich pracownik sklepu zobowiązany jest zaznaczyć o przyjęciu. Jeśli na miejscu masz odmówić przyjęcia reklamacji, możesz wysłać ją listem poleconym z potwierdzeniem na adres organizacji. Nie mylić z adresem sklepu, ponieważ firma może być zarejestrowana w zupełnie innym miejscu. W ciągu 10 dni administracja sklepu ma obowiązek odpowiedzieć. W przypadku negatywnej decyzji można odwołać się do sądu.
Porada
Wszystkie koszty sądowe w sprawach o ochronie niektórych praw konsumentów są wypłacane przez pozwanego, tj. przez sprzedawcę. Państwowa opłata za takie roszczenia nie przysługuje.