Jak uczyć się kolorów z dzieckiem
Od pierwszych dni życia dziecko uczy się rozróżniać kolory, na początku tylko najbardziej jaskrawe. To nie przypadek, ma nad łóżeczkiem pojawiają się czerwone lub jasne żółte zabawki, które rodzice wypierają od centrum to w prawo, to w lewo. Dziecko jeszcze nie umie grać, ale jasny przedmiot przyciąga jego uwagę. Idzie za nim oczami, i wkrótce rozciąga się uchwytami. Celowa robota do nauki kolorów zaczyna się od roku, kiedy dziecko może manipulować przedmiotami i rozumieć mowę dorosłego człowieka.
Trzeba
- – Piramidki z kolorowymi pierścieniami;
- – parzyste zabawki tego samego koloru (lalka i kokarda);
- – niedopasowane zabawki w różnych kolorach;
- – gwasz kolorów podstawowych.
Instrukcja
1
Zbierz w fotelik wiaderko kilka zabawek w podstawowych kolorach. Biorąc zabawki wraz z dzieckiem z wiaderka, połóż je na stole w kolorach: czerwony pomidor, żółty banan, zielony ogórek, niebieski bakłażan, białe jajko i czarny czekolada. Następnie zabawki z powrotem złożyć w wiaderko. Przy tym, nazywaj kolor przedmiotów za każdym razem, gdy bierzesz go na ręce.
2
Poproś dziecko, aby zdobyć z wiaderka żółty banan. Jeśli dziecko nie może poradzić sobie z zadaniem samodzielnie, zapytaj dociekliwe pytania i znajdź razem żądany przedmiot. Zamocować wiedzę dziecka uwielbienia, podziwu, pozwól sobie doświadczyć radości, ponieważ dziecko swoimi działaniami chce się dać ci przyjemność. U niego na razie nie ma jeszcze dążenia do samorozwoju.
3
Zaproponuj dziecku, aby zebrać piramidy, pierścienie sznurka tej samej wielkości i tego samego koloru na trzon. Po opanowaniu z dzieckiem to akcja, jeszcze bardziej utrudnia zadanie: poproś naciąg pierścienie w określonej sekwencji kolorów. Przy tym próbka musi być u niego przed oczami , lub dorosły towarzyszy działaniu dziecka słowami: „na Początku weź żółty pierścień, teraz czerwone itp.”, dążąc do prawidłowego wykonania.
4
Szyć lalki prostą одноцветную ubrania i oddzielnie łuki tego samego koloru. Do umiejętności rozpoznawania przedmiotów w jednej gamie kolorystycznej, kolor ubrań może być: czerwony i różowy, żółty i pomarańczowy, niebieski i fioletowy. Poproś dziecko ozdobić lalkę kokardką w tym samym kolorze, co i odzież. „Jaki kokarda nadaje się do czerwonego sukni?”. Lalka nie chce wziąć łuk, jeśli kolor jest dobrany prawidłowo.
5
Przygotuj gwasz do rysowania i poproś dziecko narysować lub namalować obraz, wykorzystując tylko jeden kolor. Takie zajęcia mogą odbywać się codziennie, zmieniając kolor i fabuła obrazu: na niebieskim arkuszu jest rysowany żółte słońce; na zielonym – mlecze na łące; zielona choinka w bialym lesie lub biały bałwan na ciemnym papierze.
6
Wymieszać dwa rodzaje farby w obecności dziecka, pokaż, jak tworzą inne kolory. Takie „cuda” bardzo podobają się dzieciom, ale ograniczyć ich działania manipulacją tylko z dwoma farbami, albo cud może się nie pojawić. Podaj, jaki pojawił się nowy kolor, jeśli dziecko nie są zaznajomieni z nim. Narysuj coś, mocując nazwa koloru.
7
Pokaż rzemiosła krewnych i rysunki dziecka, przyciągając go samego mówić lub pokazywać kolor, nazwany przez was. Emocjonalna ocena bliskich pomoże zabezpieczyć nauka kolorów.
Należy zwrócić uwagę
Przy nauce kolorów, nie warto skupić się na innych cechach przedmiotu. Ale z wiekiem staje się dziecko, tym bardziej wymagający stosunek do prawidłowego wykonania zadania we wszystkich parametrach: ostrosłup ma zamiar konsekwentnie i co do wielkości i koloru pierścieni.
Porada
Bezpieczne kolory i poza zajęciami w szkole. Częściej należy wspominać kolor przedmiotu przy manipulowaniu nim w życiu codziennym, nawet jeśli dziecko jeszcze nie rozumie i nie wie to nazwa: „Co u nas mydło piękna – niebieskie”.